Zoeken:

Het geheim van slimme marketing? Meer geven dan krijgen

Elke start-up of elk bedrijf dat al jaren meedraait, is geïnteresseerd in nieuwe leads of extra klanten. Bestellingen heeft u nooit genoeg. Iedere offerte die u kan opmaken is een feest. Om die extra klanten of leads in de wacht te slepen, bestaan een aantal mogelijkheden. De meeste bedrijven kennen ze wel: events, social media, e-mailmarketing, enzovoort. Toch sluipt het gevaar erin dat u deze mogelijkheden op een verkeerde manier benut. Hieronder leggen we uit waarom.
 
Als u uw eigen business wil uitbreiden of als bedrijf wil groeien, moet u opletten voor valkuilen. Het gevaar sluipt er namelijk in dat u uw business in het middelpunt van de belangstelling zet, terwijl de kunst is om die van uw klanten in the picture te zetten.
 
Met andere woorden: soms levert ‘geven’ meer op dan ‘krijgen’.
 
Daarom is het belangrijk om uw marketing op een verstandige manier uit te denken. Maar hoe moet u dat dan doen? Wat zijn de do’s en don’ts van slimme marketing?
 
Laat ons beginnen met de onverwachte don’ts:
 

1. Netwerken

 
Als u een bloedhekel heeft aan events waarop u moet gaan netwerken, zal u dit allicht graag horen. Krijgt u de kriebels bij het idee dat u gesprekken moet gaan voeren met wildvreemde mensen, social talk en uitwisselen van visitekaartjes? Dan heb ik goed nieuws voor u: het is tijdverlies.
 

2. E-mailmarketing

 
Mailings sturen naar onbekende prospecten of mensen die zich daar nooit vrijwillig voor hebben ingeschreven, is niet alleen verboden, maar ook inefficiënt, als u dat niet op de juiste manier aanpakt.
 

3. Social media

 
Nieuwe producten of diensten kenbaar maken via social mediakanalen, zoals Facebook, Twitter of LinkedIn garandeert ook geen gigantische verkoop.
 
Pas op: bovenstaande tools zijn wel degelijk interessant, maar enkel als u ze op de juiste manier gebruikt. 100% verkoop moet u er sowieso niet van verwachten.
 
Waarom werken deze manieren niet om te groeien als bedrijf?
 
Deze technieken laten u niet alleen overkomen als iemand die ‘wanhopig op zoek is naar klanten’, maar ze doen ook weinig goeds voor uw branding. Dat komt omdat u uw eigen business in de spotlights zet.
 
Wat kan u dan wel doen om meer te verkopen of een blijvende groei te garanderen?
 
Zoals ik hierboven al heb aangekaart: soms is ‘geven’ doeltreffender dan ‘krijgen’. Een echte ‘do’ in slimme marketing is zaken gratis leveren. Door niet uzelf, maar uw klant in de bloemetjes te zetten, kan dat u (op lange termijn) meer opleveren.
 
Hoe kan u uw klant in de belangstelling zetten?
 
Er zijn verschillende manieren om zaken (gratis) weg te geven:
 
·       Kennis delen (blog, social media, …)
·       Downloads (whitepapers, e-books, tips, …)
·       Video’s en podcasts
 
Op die manier verlegt u de focus van uzelf naar uw (potentiële) klant. Wedden dat die mond-tot-mondreclame u heel wat extra werk zal opleveren?
 
Weet u niet goed hoe u uw klanten in de watten kan leggen om meer verkoop te oogsten? Kan u wel wat ideeën gebruiken? Kan u wel wat ideeën gebruiken om uw bedrijf te laten groeien? Laat u verrassen en neem contact op?

Deel bericht