Zoeken:

Heeft het nut om influencer marketing in te zetten binnen uw KMO?

Sinds de groei van het gebruik van de smartphone in ons dagelijkse leven, spelen influencers een grote rol in de marketingstrategie. Om dicht bij de consument te komen moet u namelijk op zijn nieuwsfeed verschijnen. Wat u nodig heeft, is een foto van uw product, met passende filter en hashtag, geplaatst door de juiste persoon. Het lijkt zo gemakkelijk. Maar is het dat ook? En kunnen influencers ook ingezet worden voor KMO’s?

Laten we beginnen bij het begin. Hoe weten consumenten dat er iets nieuws is? Via een advertentie in een magazine? Via een website? In tijden van digitale revolutie zijn consumenten op de hoogte omdat een product of naam verschillende keren op Instagram of Facebook opdook. Uw product is dus gelanceerd als mensen foto’s posten met vermelding van uw naam in bijhorende hashtag. U brengt meteen uw specifieke doelgroep op de hoogte. En via de hashtag weet die ook met welk bedrijf het product of de dienst gelinkt is.

Leve online marketing

Gedaan dus met adverteren op reclameborden aan een bushokje of in magazines. Dat kan nog steeds, maar met influencer marketing kunt u uw KMO ook een boost geven. Een KMO kan ambassadeurs zoeken om gratis online campagne te voeren. Tevreden klanten, werknemers of partners kunnen uw verhaal vertellen. Net zoals influencers zorgen zij dat uw product online aanwezig is. Ze maken digitale mond-aan-mond reclame, verzamelen hartjes en brengen gaandeweg nieuwe klanten aan.

In één klik naar uw webshop

Via online marketing kunt u dagelijks meerdere consumenttypes bereiken. U kunt sneller inspelen op trends en u bereikt een grote groep consumenten die vastgegroeid zijn met hun smartphone. Dankzij influencers of online ambassadeurs ontdekken mensen al scrollend uw producten. In één klik kunt u ze van uw product naar een webshop brengen waar ze het hele aanbod kunnen bekijken (èn kopen). Uw producten worden ineens veel toegankelijker. Via de chatfunctie van Instagram, Facebook of eigen website kunnen geïnteresseerden direct vragen stellen. Nog nooit was de consument zo dichtbij.

Wie is nu de juiste ambassadeur?

Uw online ambassadeurs moeten zichzelf kunnen vinden in uw product of bedrijf. Het kunnen consumenten of vrienden zijn die enthousiast zijn over uw product.  Ze hoeven geen groot bereik te hebben, zolang het plaatje maar klopt.  Uiteindelijk is een influencer of online ambassadeur de verpersoonlijking van uw product of dienst. Hij moet betrokken zijn met het bedrijf of fan zijn van het product. Onthoud ook dat een online ambassadeur met weinig volgers, beter is dan een influencer die nergens voor staat. Authenticiteit is van het grootste belang.

Aan de slag met influencer marketing

Een influencercampagne zet u natuurlijk niet zo maar zelf op. U moet een strategie bedenken en een stappenplan uitwerken. Wat wilt u bereiken en hoe gaat u het best te werk? Welke influencers of ambassadeurs kiest u? Hoe kunnen die voor jouw zaak spreken? En hoe meet u achteraf de resultaten van een campagne?

Quanto is thuis in het opzetten van doelgerichte influencercampagnes. Samen met een uitgebreid netwerk van specialisten zorgen we voor de juiste likes mèt impact. Aarzel niet om ons te contacteren indien u hierover meer wil weten? www.quanto.be/contact.

Auteur: Herlinde

Deel bericht