Zoeken:

In 10 stappen naar een succesvolle social media aanpak

Tegenwoordig is het een must geworden om na te denken over hoe u uw social media doordacht kan aanpakken. Online populair zijn is niet op één dag gerealiseerd. We maken in deze blog een overzicht met een aantal stappen die u kan nemen om uw social media aanpak naar een hoger niveau te tillen.

 

1. Gebruik tools voor opvolging van social media

 

Vooral in bedrijven waar er nog geen marketing afdeling is, is het inplannen van social media posts op geregelde tijdstippen vaak een uitdaging.

 

Het is moeilijk voor een ondernemer maar ook voor medewerkers met activiteiten die te ver afstaan van communicatie om elke dag na te denken over berichten om te delen op de verschillende social media kanalen. Daarom kan het inplannen via een gepaste tool u veel tijd besparen.

Er bestaan betalende en gratis tools afhankelijk van het aantal accounts dat u geeft en de functies die vereist zijn om u en uw medewerkers het leven gemakkelijker te maken.

 

2. Content-kalender maken

 

If you fail to plan, you plan to fail. Een planning opmaken voor uw content is geen overbodige luxe. Zonder planning is er geen regelmaat en loopt u het risico om de aandacht van de lezer te verliezen. Hecht hierbij belang aan feestdagen en

universele thema’s zoals werelddierendag, dag van de medewerker… en bekijk welke binnen uw activiteit en sector interessant zijn om op in te spelen.

 

3. Emoticons en copywriting

 

Emoji’s zijn een aanvulling op uw boodschap. Zorg er dus voor dat de tekst van uw bericht duidelijk is. Daarenbovenop moet u er ook voor zorgen dat de emoji’s niet voor verwarring zorgen bij de lezer. Het is belangrijk dat u weet wat ze betekenen en dat deze er op elke site, op elk toestel, in elke app er een tikkeltje anders uitzien. Elk social media-kanaal vraagt andere emoji’s bij de boodschap. Zo zijn de meest populaire emoticons op Instagram totaal verschillend als die van Facebook. Ze geven een persoonlijke touch aan uw bericht.

 

4. Eigen foto’s en stockfoto’s

 

Verschillende bedrijven zorgen voor eigen beeldmateriaal omdat dit de berichten persoonlijk maakt. Indien er geen inspiratie is of er is een gebrek aan kwaliteitsvol beeldmateriaal, dan kan een onderneming er ook voor kiezen om betalende of rechtenvrije stockfoto’s te gebruiken. Deze kunnen aangekocht worden maar er zijn ook verschillende mogelijkheden om gebruik te maken van tools waar u stockfoto’s gratis kunt downloaden.

 

5. Gebruik hashtags

 

Hashtags refereren naar de hoofdgedachten bij het onderwerp van het bericht of ze zijn daar een afkorting van. Als iemand bijvoorbeeld over een tv-programma schrijft, gebruikt hij hier de hashtag van zodat andere geïnteresseerden hier ook op kunnen reageren en de commotie errond kunnen volgen op de verschillende kanalen.

 

6. Multichannel aanpassingen

 

Bedien uw lezers per platform met de maximale user experience die op de verschillende platformen gewenst is. Want elk kanaal vraagt een andere insteek. Facebook vraagt bewegende beelden en klik-mogelijkheden terwijl instagrammers kicken op mooi beeldmateriaal en hashtags.

 

7. Humorfactor inzetten

 

Er zijn do’s en don’ts voor bedrijven die humor willen integreren op hun social media-accounts. Zo moet u als bedrijf kunnen inhaken op trends en actuele onderwerpen op het juiste moment.

 

8. Social media advertising

 

Een social media-account voor uw onderneming maakt het bedrijf menselijk. Volgers kunnen dagelijks/wekelijks een update te zien krijgen over verschillende activiteiten. Het kan handig zijn om zich voor een bepaald bericht te focussen op een vooropgestelde doelgroep. Zo bereikt u de juiste mensen op het juiste moment. Social media advertising is ook één van de goedkoopste vormen van adverteren waarmee u veel effect kunt creëren. Ook de tijd dat u in deze vorm van adverteren investeert, levert sneller op dan eender welk ander medium. Met goede content kunt u ervoor zorgen dat mensen getriggerd zullen blijven om uw posts te blijven volgen.

 

9. Het succes meten

 

Succes is subjectief. Voor de ene is het veel likes, volgers en reacties. Voor de andere is het meer leads of verkeer genereren via de site. In het eerste geval kunt u het bereik op de verschillende kanalen bekijken en deze vergelijken met het vooropgestelde doel. In het tweede geval kunt u Google Analytics hanteren om het verkeer naar uw website na te gaan.

 

10. Innovaties: inspelen op de actualiteit

 

 

Het is belangrijk om op hedendaagse innovaties/gespreksonderwerpen in te spelen. Zo komt u als bedrijf in the picture. Als een lezer op uw pagina voor het eerst iets leest over een nieuwigheid, zal uw pagina meer gewaardeerd worden.

 

 

Wilt u de uitgebreide versie van dit artikel als white paper ontvangen met extra tips & tricks?

Bezorg ons uw e-mail adres door dit formulier in te vullen en wij sturen u dit als bijlage per e-mail toe.

 

Deel bericht