Search:

5 spetterende marketing trends

1. Laat uw klant ten volle beleven

 
Klanten zijn al heel wat gewoon. Als u nog uit de bocht wil springen om indruk te maken op uw (potentiële) klant, moet u al behoorlijk wat trucjes uit de mouw gaan schudden. Zo maken heel wat slimme bedrijven gebruik van geur- en kleurmarketing. Dit betekent dat zij door middel van de juiste kleur of geur hun publiek proberen te stimuleren tot een aankoop.
 
Ruikt u bijvoorbeeld de geur van koffie of vers gebakken croissants als u een winkel binnenkomt? Dan is dat wellicht niet toevallig. Deze aroma’s prikkelen u om koffiebonen of croissants te kopen. McDonald’s heeft op een sluwe manier gebruik gemaakt van haar kleuren. Rood is dé kleur die aanzet tot kopen.
 
De moderne marketeer zet alles in het werk om customer experience te beïnvloeden.
 

2. Personaliseer uw boodschap

 
Om écht indruk te maken op uw doelgroep moet u personaliseren. Hyperpersonaliseren eigenlijk. Want alleen zo trekt u de aandacht van uw toekomstige klant.
 
Eenvoudige e-mailmarketing volstaat niet meer. Als u uw klant nog wil “triggeren”, moet u een boodschap op maat versturen. U moet perfect weten waar zijn interesses liggen, wat hij vorige maand heeft gekocht en wat hij in de toekomst zal kopen.
 
Zo botst de online bezoeker vaak op de woorden “deze website maakt gebruik van cookies”. Pas als de surfer akkoord gaat, kan er precies getraceerd worden wat hij doet. Op die manier kunnen advertenties afgestemd worden op zijn koopgedrag. De ene consument zal wegdromen bij een promotie rond skilatten, terwijl de andere het water in de mond krijgt bij het zien van een advertentie over een nieuw steakrestaurant in de buurt.
 

3. Mobiel! Nu!

 
Mobile marketing zwaait de plak. Nu meer dan ooit. We kunnen gerust zeggen dat, op 8 jaar tijd, smartphones de wereld hebben veroverd. In de afgelopen 3 jaar heeft televisie de duimen moeten leggen tegen het mobieltje. Het mobiele verkeer is maar liefst met 123% toegenomen. Die trend zal alleen maar toenemen.
 
Marketeers die nog altijd geen concrete, mobiele strategie hebben uitgewerkt, kunnen niet anders dan op die mobiele kar springen. Tenminste, als zij zich willen kunnen blijven concentreren op gerichte strategieën en technologieën om hun mobiele consument te bereiken en te overtuigen.
 
En niet zomaar een consument. Neen. Ze zullen ertoe verplicht worden om in te spelen op verschillende types consumenten. Ze zullen moeten nadenken hoe zij deze kunnen aantrekken. Want enkel loyale en lange klantrelaties kunnen winst opleveren.
 

4. Het belang van rapportering

 
Analyse en rapportering worden steeds belangrijker.
 
Meten is weten en dat geldt zeker voor online campagnes. Er zijn genoeg tools die u hiervoor kan gebruiken, maar u zal vooral een beroep moeten doen op uw kennis.
 
Een expert in online marketing kan u helpen om de juiste KPI’s te bepalen en de resultaten te interpreteren. Heldere rapportering wordt een gegeerde service die de adverteerder toelaat om campagnes in realtime bij te sturen.
 

5. Investeer in authenticiteit

 
Uw merk moet niet alleen eerlijk zijn, maar ook geloofwaardig. Uw klant is slimmer geworden en trapt niet langer in verkooppraatjes. De tijd dat bedrijven of merken eender welke onzin konden verkopen, is definitief voorbij.
 
De consument van vandaag is niet meer goedgelovig. Hij houdt uw merk, product of dienst onder de loep. Hij controleert als het ware uw persoonlijke en maatschappelijke relevantie. Pas als u authentiek genoeg bent, wordt u beloond. Die beloning uit zich in koopgedrag, mond-tot-mondreclame, enzovoort. Verkoopt u echter onzin, dan zal u daar gauw genoeg voor opdraaien.
 
Advocate marketing komt meer en meer op de proppen.
 
Wil u echt in dialoog gaan met uw klant, dan zal u in de spiegel moeten durven kijken.
 
Kan u wel wat begeleiding gebruiken om up-to-date te blijven in deze snel evoluerende marketingtrends? Contacteer ons voor een gesprek.

Share Post