Schakel jij deze ambassadeurs al in?
Kan jouw bedrijf nog extra naamsbekendheid gebruiken? Zou je graag meer klanten willen verwelkomen, offertes zien binnenstromen of de telefoon non-stop horen rinkelen? Ben je net gestart als ondernemer? Dan is internet marketing één van de onmisbare tools. Toch is niet alleen SEO, SEA, video of e-mailmarketing belangrijk. De allerbelangrijkste vorm van reclame is nog altijd mond-tot-mondreclame. En die publiciteit krijg je alleen als je de juiste ambassadeurs inschakelt voor je bedrijf. Hieronder leg ik uit wat ik hiermee bedoel.
1. Eigen partner
Je partner kent jou het best van allemaal. Hij of zij weet exact hoe je te werk gaat, hoe je hemel en aarde beweegt om je klanten het beste van jezelf te geven, hoe je zwoegt om die deadlines te halen en hoe aandachtig je luistert naar wat ze juist verlangen of nodig hebben. Aarzel niet om je echtgeno(o)t(e), vriend of vriendin in te schakelen om op een positieve manier over je bedrijf te vertellen. Uit zijn of haar mond komt het zeker geloofwaardig over!
2. Ex-collega & partners
Ex-collega’s hebben je al bezig gezien op de werkvloer of op de baan. Zij weten precies wat je sterke punten zijn en wat je kwaliteiten zijn. Zodra ze horen wat een potentiële klant zoekt, denken ze meteen aan het werk dat je afleverde, op welke details je let en wat je klanten aan je appreciëren. Laat je ex-collegae zeker weten dat je een eigen bedrijf hebt, wat je precies doet en waar je specialiteiten liggen. Hoe meer ze weten, hoe beter zij het kunnen ‘verkopen’.
3. Klanten
Zijn je klanten tevreden over je werk? Mooi! Dat is de beste publiciteit die je kan krijgen. Grijp die kans met beide handen! Laat hen zelf vertellen waarom ze zo tevreden zijn. Plaats hun quotes op je website, op een pagina over tevreden klanten, gastenboek of referenties. Of publiceer zelf een case met het probleem waar uw klant mee worstelde, op welke manier je hem hielp en wat het resultaat is. Cijfers of concrete voorbeelden waarin potentiële klanten zich kunnen herkennen inspireren hen enorm.
En voordat je het weet, gaat de bal aan het rollen …
4. Vrienden
Ook vrienden kunnen perfect functioneren als vertegenwoordigers van je onderneming. Vertel hen niet alleen wat je doet, maar toon hen concrete resultaten. Laat hen afgewerkte projecten zien, waarop je trots bent. Zo kunnen ze beter visualiseren wat je bedoelt. Ongetwijfeld kennen jouw vrienden ook genoeg kennissen, vrienden of ex-collegae die op zoek zijn naar jouw creaties, producten of diensten.
5. Medewerkers
Ten slotte kan je ook uw eigen medewerkers stimuleren om positieve referenties te geven over je activiteiten. Zij werken iedere dag nauw samen om aan diezelfde kar te trekken, om dezelfde doelen na te streven en om je klanten tevreden te houden. Zij weten exact welke projecten je graag wil aannemen en kunnen hun contacten inspireren om zaken met je te doen.
Nu je 5 soorten ambassadeurs kent, kan je meteen aan de slag. Onderschat zeker het belang van social media niet om hen op de hoogte te houden van het reilen en zeilen binnen je bedrijf, welke nieuwe producten of diensten je lanceert, op welke events je aanwezig zal zijn, enzovoort.
Aarzel ook niet om jouw ambassadeurs te belonen voor hun mond-tot-mondreclame: trakteer hen op een etentje, geef hen een fles bubbels cadeau, een cadeaubon of bedenk iets origineels.
Kan je wel wat hulp gebruiken om je branding of naamsbekendheid te vergroten? Maak een afspraak en we bekijken samen de mogelijkheden.