Zoeken:

De beste marketing tool ever: doe waar je voor staat!

Doe waar je voor staat en vermijd de val van hypocrisie

Als je iets te vertellen hebt, staaf dan jouw verhaal met betekenisvolle acties. Het is gemakkelijk om iets te beweren, maar er ook naar handelen is iets helemaal anders. Of het nu op jouw website is of tijdens een gesprek op een netwerkevent, doe je niet anders voor dan je bent. En vooral: practice what you preach.

Past jouw bedrijfscultuur met hoe je je profileert?

Het is best mogelijk dat je bepaalde zaken ambieert als bedrijf, maar als je dat nog niet kan waarmaken dan verval je snel in hypocrisie. Dit betekent niet dat je moet stoppen met schrijven of spreken over jouw ideeën, ervaringen of bedrijf. Het betekent gewoon dat authenticiteit belangrijker is dan ooit. Breng een oprecht verhaal, daar heeft jouw publiek ook iets aan. Bovendien is het goed voor de integriteit van jouw zaak.

Met welke vlag zwaai je?

Zwaai niet met de één of andere vlag voor ‘gratis’ aandacht of voor jouw employer brand. Of anders gezegd, claim geen waarden om gezien te worden als ze niet echt verankerd zijn in de bedrijfscultuur. Het doet enkel afbreuk aan jouw organisatie. Het is marketing, maar het voelt toch verkeerd aan wanneer je achter een bepaald standpunt schaart zonder je ook echt in te zetten op dat punt. Zo ga je bijvoorbeeld ook beter geen sportieve events sponsoren met jouw bedrijf als je verder geen initiatieven neemt om zelf sportief door het leven te gaan of om jouw werknemers te motiveren om te bewegen.

Een aantal tips:

Schrijf en spreek over wat je weet

Dit lijkt vanzelfsprekend, maar toch is het niet gemakkelijk. Als je geen expert bent in een bepaald topic, ga dan ook geen advies geven daarover. Je kan beter iemand anders laten spreken over dat specifiek onderwerp. Laat bijvoorbeeld een werknemer vertellen over zijn job. Dat komt meteen een stuk geloofwaardiger over.

Laat jouw team spreken

Het is ook beter om bij jouw team te rade te gaan als je wil weten waar je als bedrijf nu echt goed in bent. Als jouw team vertelt dat je excellent werk levert op een bepaald domein, dan zal dat wel zo zijn. Daar kan je dan over praten. Jouw werknemers zullen het enkel staven en bijgevolg klopt jouw verhaal helemaal. Ga zelfs een stapje verder en laat jouw team het lof verkondigen.

Lees jouw eigen verhaal

Als je een verhaal hebt dat je wil vertellen, of dat nu op papier is of in jouw hoofd, neem de boodschap dan nog eens onder de loep en ga na of je achter alles staat. Wees jouw eigen grootste criticus en sta stil bij dingen die niet echt kloppen. Misschien klinken ze wel mooi, maar je zegt beter geen dingen die je eigenlijk niet wil of kan doen. Tracht er ook naar om een steeds beter verhaal te vertellen. Een verhaal dat raakt blijft het langste hangen.

Niemand is perfect

Wees eerlijk over jouw imperfecties of tekortkomingen. Je mag ideeën delen of visies van hoe het beter zou kunnen, als je ook benadrukt dat je zelf niet perfect bent. Zeggen dat je beter zou kunnen zijn in dit of dat geeft jouw bedrijf meteen ook een menselijk gezicht. Een verhaal dat té positief is komt ook niet geloofwaardig over.

Wees gepassioneerd

Vertel met passie over jouw merk en toon vastberadenheid in jouw verhaal. Laat marketing-boodschappen achterwege, die doorprikt de consument van vandaag meteen. Zorg er liever voor dat de consument zich kan herkennen in het verhaal. Als je ook nog de oplossing kan geven op de vraag wat hij eruit kan halen als hij voor je kiest, dan heb je een succesverhaal. Zoiets kan je gemakkelijk doen met een testimonial van een tevreden klant of met een demonstratie of filmpje. Zolang je maar kan bewijzen wat je belooft!

Een mooie website is één zaak, een mooie website met de juiste beelden en teksten is een andere zaak. Met bovenstaande tips komt je al een heel eind, maar wij kunnen je verder ondersteunen. Neem vrijblijvend contact.

Met dank aan onze copywriter Herlinde.

Deel bericht


Chat openen
Hallo
Kunnen we je helpen?