Zoeken:

Genereer gratis publiciteit dankzij de volgende tips

Jouw onderneming kosteloos in de kijker zetten? Wij zetten je alvast op de goede weg.

DEEL CONTENT

Het spreekt voor zich dat ons eerste advies het initiatief bij jou, de ondernemer legt. Het genereren van publiciteit is des te makkelijker naarmate je meer deelt. Zo creëer je immers meer contactmomenten of touchpoints met je klanten of netwerk. Richt je niet enkel tot de actuele klanten met je content, ook niet-klanten kunnen je onderneming van de nodige publiciteit voorzien.

VERPAK DE CONTENT

De vormgeving of verpakking zal allesbepalend zijn voor de hoeveelheid verworven publiciteit. De manier waarop je iets deelt is doorslaggevend, je moet je netwerk namelijk stimuleren om de toegestuurde informatie opnieuw te gaan verspreiden. Een perfecte handleiding kunnen we je helaas niet geven, een aantal bruikbare tips daarentegen wel!

. Laat de boodschap als het ware deel uitmaken van je product of service, een goed visueel concept nemen kan gelden als basis. Een sterke slagzin, tune of alom aanwezig logo kan voldoende zijn, als voorbeeld verwijzen we naar de Vlaamse koersen waar de Rodania wagen al jaren een begrip is.

. Maak je boodschap relevant, mensen die zich betrokken voelen bij jouw onderneming en de boodschap die je uitstuurt zullen veel sneller geneigd zijn om die informatie verder te gaan delen.

. Bied waarde! Een boodschap waar mensen zich verrijken heeft veel meer kans om verder verspreid te worden. Mensen willen maar al te graag kennis opdoen en slim gevonden worden.

. Heb lef in je boodschap, veel mensen gebruiken inspirerende boodschappen en quotes om iets te delen waar ze zelf geen woorden of moed voor vinden.`

. Ook typisch voor de mensheid is de drang naar acceptatie en waardering. Voor het verpakken van een boodschap biedt deze informatie heel wat opportuniteiten. Zo kan een boodschap die aantoont dat je genereus bent heel snel omgetoverd worden tot ‘voer’ om te delen met vrienden.

. Perfect aansluitend bij voorgaande tip is het verlangen om leuk gevonden te worden, vandaar dat boodschappen die je heel cool doen lijken, of beter nog, je verbonden voelen in een bepaalde community, heel vaak gedeeld worden.

WEES ACTIEF

Ondernemen, een woord dat ook in de zoektocht naar publiciteit best belangrijk kan zijn. Wij adviseren de ondernemer namelijk om zo actief mogelijk te zijn, in een multichannel omgeving als vandaag klinkt onze oproep alsmaar luider.

Een eerste vorm van activiteit speelt zich nog steeds af in de offline omgeving van een bedrijf of organisatie. Een praktisch voorbeeld hiervan is als organisatie deelnemen aan een goed doel, maar je kan ook een conferentie of infosessie bijwonen, deelnemen aan een sportactiviteit of waarom niet tv-show. Wees inventief en waag de sprong, publiciteit gegarandeerd!

Een tweede en meer actuele vorm van activiteit is uiteraard verbonden met het online gegeven. Je kunt als ondernemer immers kiezen tussen heel wat verschillende kanalen die je boodschap tot bij de klant brengen, het al dan niet hebben van een eigen website, het samenstellen van een nieuwsbrief, social media.. Allemaal zaken die je boodschap versterken en overbrengen naar die specifieke doelgroep. Wees je bewust van de hoeveelheid kanalen en beperk je niet tot Facebook en e-mail, onderzoek welke kanalen het goed doen voor jouw doelgroep en benut ze. Gebruik echter wel de tips uit het bovenstaande tekstje om je boodschap op een zo aantrekkelijk mogelijke manier te verpakken.

MOND-TOT-MOND RECLAME

Het kan oubollig klinken maar mond-tot-mond reclame is nog altijd o zo belangrijk in de strijd om publiciteit. Een vaste manier om buzz rond je onderneming of product te creëren bestaat er niet, maar er zijn een aantal aandachtspuntjes waardoor je misschien toch net iets meer kans maakt op die gratis reclame:

. Wees een eerlijke ondernemer (onderneming), vertel een verhaal en wees ten allen tijde transparant.

. Speel met je product of dienst in op beleving.

. Geef klanten inspraak, geef hen de mogelijkheid om je te beoordelen, laat hen meedenken over een nieuw product of een nieuwe verpakking.

. Wees actief, deelnemen aan een event betekent gezien worden.

. Bied waarde, in eender welke fase van de aankoopcyclus. Hiermee bedoelen we dus van het beantwoorden van schijnbaar onnozele vragen bij de verkenning tot de bijbehorende levering aan de klant.

Hebt u vragen over uw content marketing strategie? Contacteer ons en wissel met ons van gedachten.

Deel bericht