Zoeken:

3 Must-haves voor het marketingbeleid van de KMO

1. Zorg voor een duidelijke strategie

Laat u momenteel uw marketingbeleid voortdurend afhangen van de mogelijkheden die op u afkomen in de loop van het jaar? Hoewel het nooit slecht is om een kleiner deel van uw marketing budget te voorzien om in te spelen op opportuniteiten, bepaalt u toch beter vooraf uw strategie voor het komende jaar als u uw marketing wil professionaliseren. Een situatieschets van wat u vandaag allemaal doet, analyseren wat goed werkt en wat u beter overboord gooit, uw marketingdoelstellingen bepalen voor het komende jaar… al deze zaken zijn een must als u planmatig wil werken.

2. Meten is weten

Bouw in uw marketingplan en strategie zoveel mogelijk meetinstrumenten in. Hoe meer mogelijkheden u hebt om uw marketingbeleid te meten, hoe beter u het jaar nadien kan investeren in marketing die u een optimaal rendement oplevert. Ga hier creatief mee om, er bestaan meer mogelijkheden dan u op het eerste zicht zou vermoeden om uw marketing inspanningen te meten.

3. Denk out-of-the-box

De voor de hand liggende vormen van marketing hebben we meestal allemaal al getest en geprobeerd. Het komt er op aan om ook innovatief en creatief te durven zijn. Benader uw marketingaanpak eens vanuit een compleet andere hoek: een vernieuwende gedurfde huisstijl, organiseer events en workshops waarin u uw knowhow kan tonen, ga op een sector beurs staan waar u als enige uit uw sector staat…

Deel bericht