Search:
Quanto | Uw KMO naar een hoger niveau tillen met innovatieve marketing
20486
post-template-default,single,single-post,postid-20486,single-format-standard,cookies-not-set,edgt-core-1.0.1,ajax_fade,page_not_loaded,,quanto-child-ver-1.0,hudson-ver-1.8, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Uw KMO naar een hoger niveau tillen met innovatieve marketing

Uw KMO naar een hoger niveau tillen met innovatieve marketing

Het einde van het jaar komt in zicht en met het oog op 2016 proberen we als ondernemer een antwoord te verzinnen op volgende vraag:
 
Hoe blijven we als KMO innovatief in een sterk competitieve, internationale en digitaliserende maatschappij?
 
Heeft u, als Belgische KMO, ook vaak het gevoel dat u alert moet blijven voor internationale veranderingen en voor de digitalisering die steeds grotere proporties aanneemt? Het is tot op vandaag belangrijk dat we ons als KMO scherpstellen voor concurrenten uit het buitenland en via het internet. Maar hoe doen we dat dan precies? Wel, er is eigenlijk maar 1 manier om daarvoor te zorgen en dat is een innovatieve voorsprong nemen, zodat we niet in de eindeloze zee van concurrentie terechtkomen, waarbij we ons alleen kunnen onderscheiden door de prijs.
 

Hoe vertaalt u dit naar concrete marketing?

 
U laat uw klanten en prospecten begrijpen dat u innovatief bent via uw marketingcommunicatie. Laat hen weten welke innovatieve initiatieven uw bedrijf neemt. Dit is niet eenvoudig. Het is belangrijk dat u dit aantoont via iedere communicatievorm van uw bedrijf.
 

Wat is innovatieve communicatie precies?

 
Innovatieve communicatie betekent dat u vernieuwend bent in de manier waarop u communiceert met uw klanten en prospecten.
 
Hoe kan u dit nu concreet aanpakken?
 
1. Maak een lijst van nieuwe communicatiemedia en bekijk of er een link is met uw bedrijf.
2. Laat u adviseren door specialisten in marketing die u de juiste tone of voice aanreiken om innovatief te communiceren.
3. Durf te veranderen.
 
Een aantal voorbeelden:
 

Nieuwe social media

 
De meeste bedrijven maken al actief gebruik van verschillende social mediakanalen, zoals Facebook, LinkedIn, Instagram, Google+, Twitter, Pinterest en YouTube. Maar er komen steeds meer, modernere social media op ons af die ons bedrijf een innovatief imago kunnen geven.
 

Snapchat

 
Snapchat is een gratis applicatie voor smartphones en tablets, waarmee u foto’s of video’s kan maken en delen met anderen. Na 10 seconden verdwijnt de afbeelding of video weer, alsof u hem nooit had verzonden. Het ‘verhaal’ zelf blijft 24 uur beschikbaar. De app is vooral populair bij jongeren. Op het eerste gezicht misschien niet meteen iets voor bedrijven, denkt u? Toch kunnen ook KMO’s gebruik maken van dit gratis communicatiemiddel. U kan Snapchat gebruiken om uw volgers te “prikkelen” en hen als eersten op de hoogte te brengen van een exclusieve actie, een nieuwe menu, de sfeer op een beurs of evenement, enz. Richt uw product of dienst zich voornamelijk tot een jongerenpubliek? Dan kan u als KMO zeker overwegen om een account aan te maken.
 

WhatsApp

 
WhatsApp vervangt tegenwoordig het klassieke sms’je of Messenger. Via WhatsApp kan u uw klanten als eerste op de hoogte brengen van het laatste nieuws. Steeds meer mensen maken gebruik van WhatsApp als modern communicatiemiddel.
 

Apps

 
U kan gebruik maken van een applicatie om uw product of dienst kracht bij te zetten of om rechtstreeks met uw doelgroep te communiceren via pushberichten. Zo blijven uw klanten steeds op de hoogte van de laatste producten, promoties of acties. Heel wat KMO’s gebruiken een app als klantenkaart, waarbij hun klanten een code kunnen laten scannen en punten verzamelen. Nadat ze een bepaald aantal punten hebben verzameld, krijgen ze korting op hun volgende aankoop. De app vervangt als het ware de verouderde klantenkaart.
 

Meerkat en Periscope

 
Beide apps worden vaak geassocieerd met termen zoals “gamechanger” en “revolutionair”. Een reden te meer om als KMO’er alert te blijven dus. Beide apps worden gebruikt om te “streamen”. Dat wil zeggen dat u live beelden kan delen met uw Twittervolgers. Zij zien uw tweet, klikken op de link en kunnen zo meteen de videobeelden bekijken, liken en reageren.
 

Animatievideo

 
Animatievideo’s vormen een belangrijk onderdeel van videomarketing. Vandaag zien we steeds leukere, ludiekere en originelere filmpjes de revue passeren. Leuke figuren en grappige geluiden worden verwerkt in een opvallende video die het verhaal van uw bedrijf vertelt. Zo’n video valt niet alleen op, maar blijft ook langer bij. Een efficiënte manier van communiceren dus.
 

Mailings met 3D-filmpjes

 
Wist u trouwens dat u ook in uw mailings 3D-filmpjes kan verwerken? Op die manier verrast u uw lezerspubliek: in plaats van een doorsnee tekst, zien ze een 3D-filmpje. Tegenwoordig worden we als KMO’er overstelpt met mails en moeten we onze mailbox soms bewust afblokken, om ongestoord verder te kunnen werken. Daarom kan zo’n filmpje heel efficiënt werken: een lezer met weinig tijd zal eerder op “play” drukken, dan dat hij de hele tekst zal doornemen.
 
Wil u weten welke communicatiemiddelen het best passen bij uw bedrijf? Quanto helpt u graag verder met het uitdenken van een innovatieve marketingstrategie.

Share Post