Zoeken:

De beste marketing tool ever: Doe waar u voor staat!

Doe waar u voor staat en vermijd de val van hypocrisie

Als u iets te vertellen hebt, staaf dan uw verhaal met betekenisvolle acties. Het is gemakkelijk om iets te beweren, maar er ook naar handelen is iets helemaal anders. Of het nu op uw website is of tijdens een gesprek op een netwerkevent, doe u niet anders voor dan u bent. En vooral: practice what you preach.

Past uw bedrijfscultuur met hoe u zich profileert?

Het is best mogelijk dat u bepaalde zaken ambieert als bedrijf, maar als u dat nog niet kan waarmaken dan vervalt u snel in hypocrisie. Dit betekent niet dat u moet stoppen met schrijven of spreken over uw ideeën, ervaringen of bedrijf. Het betekent gewoon dat authenticiteit belangrijker is dan ooit. Breng een oprecht verhaal, daar heeft uw publiek ook iets aan. Bovendien is het goed voor de integriteit van uw zaak.

Met welke vlag zwaait u?

Zwaai niet met de één of andere vlag voor ‘gratis’ aandacht of voor uw employer brand. Of anders gezegd, claim geen waarden om gezien te worden als ze niet echt verankerd zijn in de bedrijfscultuur. Het doet enkel afbreuk aan uw organisatie. Het is marketing, maar het voelt toch verkeerd aan wanneer u achter een bepaald standpunt schaart zonder u ook echt in te zetten op dat punt. Zo gaat u bijvoorbeeld ook beter geen sportieve events sponsoren met uw bedrijf als u verder geen initiatieven neemt om zelf sportief door het leven te gaan of om uw werknemers te motiveren om te bewegen.

Een aantal tips:

  1. Schrijf en spreek over wat u weet

Dit lijkt vanzelfsprekend, maar toch is het niet gemakkelijk. Als u geen expert bent in een bepaald topic, ga dan ook geen advies geven daarover. U kan beter iemand anders laten spreken over dat specifiek onderwerp. Laat bijvoorbeeld een werknemer vertellen over zijn job. Dat komt meteen een stuk geloofwaardiger over.

  1. Laat uw team spreken

Het is ook beter om bij uw team te rade te gaan als u wil weten waar u als bedrijf nu echt goed in bent. Als uw team vertelt dat u excellent werk levert op een bepaald domein, dan zal dat wel zo zijn. Daar kan u dan over praten. Uw werknemers zullen het enkel staven en bijgevolg klopt uw verhaal helemaal. Ga zelfs een stapje verder en laat uw team het lof verkondigen.

  1. Lees uw eigen verhaal

Als u een verhaal hebt dat u wil vertellen, of dat nu op papier is of in uw hoofd, neem de boodschap dan nog eens onder de loep en ga na of u achter alles staat. Wees uw eigen grootste criticus en sta stil bij dingen die niet echt kloppen. Misschien klinken ze wel mooi, maar u zegt beter geen dingen die u eigenlijk niet wil of kan doen. Tracht er ook naar om een steeds beter verhaal te vertellen. Een verhaal dat raakt blijft het langste hangen.

  1. Niemand is perfect

Wees eerlijk over uw imperfecties of tekortkomingen. U mag ideeën delen of visies van hoe het beter zou kunnen, als u ook benadrukt dat u zelf niet perfect bent. Zeggen dat u beter zou kunnen zijn in dit of dat geeft uw bedrijf meteen ook een menselijk gezicht. Een verhaal dat té positief is komt ook niet geloofwaardig over .

  1. Wees gepassioneerd

Vertel met passie over uw merk en toon vastberadenheid in uw verhaal. Laat marketingboodschappen achterwege, die doorprikt de consument van vandaag meteen. Zorg er liever voor dat de consument zich kan herkennen in het verhaal. Als u ook nog de oplossing kan geven op de vraag wat hij eruit kan halen als hij voor u kiest, dan hebt u een succesverhaal. Zoiets kan u gemakkelijk doen met een testimonial van een tevreden klant of met een demonstratie of filmpje. Zolang u maar kan bewijzen wat u belooft!

Een mooie website is één zaak, een mooie website met de juiste beelden en teksten is een andere zaak. Met bovenstaande tips komt u al een heel eind, maar wij kunnen u verder ondersteunen. Neem vrijblijvend contact.

Met dank aan onze copywriter Herlinde.

Deel bericht